O anchetă realizată de Info Sud-Est aruncă o lumină asupra corupției persistente în Portul Constanța, dezvăluind că, în ultimii două decenii, un singur caz de corupție a fost finalizat cu condamnarea inculpaților de către DNA, deși mai mulți au fost trimiși în judecată.

Este vorba despre fostul vameș și director de port Eugen Bogatu, care în 2015 a fost condamnat la 2 ani și șase luni de închisoare cu executare pentru favorizarea infractorului și trafic de influență într-un dosar legat de returnări ilegale de TVA. Alți trei complici au fost, de asemenea, trimiși la închisoare. Cu toate acestea, celelalte dosare de corupție din Portul Constanța s-au încheiat cu achitări sau condamnări cu suspendare, sau pur și simplu s-au prelungit în instanță, fără un verdict final.

Printre cazurile notorii se numără și „Flota”, care a implicat 80 de inculpați, inclusiv fostul președinte Traian Băsescu, dar care a fost clasat în 2007. Procurorii acuzau inculpații de prejudicierea statului român cu peste 11.000 de miliarde de lei în urma vânzării a 16 nave aparținând flotei maritime românești. Totodată, un alt dosar recent implică acuzații de luare de mită și fals intelectual în cadrul Biroului Vamal de Frontieră Constanța Sud.

Într-un alt caz, inspectorii de la Direcția Generală a Finanțelor Publice Galați au fost trimiși în judecată pentru luare de mită și fals intelectual legat de deblocarea containerelor cu măști de protecție din China.

O altă investigație a dezvăluit că un evaluator a stabilit o valoare a terenului din Portul Constanța cu 162% mai mare decât valoarea de piață estimată legal, provocând un prejudiciu în cuantum de 9.714.022 de lei bugetului de stat. Deși procesul penal a fost în cele din urmă închis din cauza prescripției răspunderii penale, evaluatorul a fost obligat să plătească suma respectivă către stat.

Această anchetă aruncă o lumină asupra complexității și a provocărilor în abordarea corupției în Portul Constanța și ridică întrebări cu privire la eficacitatea sistemului de justiție în gestionarea acestor cazuri. De asemenea, pune în evidență necesitatea unei reforme continue pentru a combate corupția la nivelul porturilor și al instituțiilor publice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *