Un raport realizat de Info Sud-Est scoate la iveală un fapt îngrijorător: în ultimele două decenii, DNA a finalizat doar un singur caz de corupție în Portul Constanța cu o condamnare definitivă. Deși mai multe dosare au ajuns în instanță, majoritatea s-au încheiat cu achitări, condamnări cu suspendare sau au rămas blocate în procese interminabile.
Unicul dosar soluționat cu condamnare este cel al fostului vameș și director de port Eugen Bogatu. În 2015, acesta a primit o pedeapsă de doi ani și șase luni de închisoare cu executare pentru favorizarea infractorului și trafic de influență, într-un caz privind returnări ilegale de TVA. Alături de Bogatu, alți trei complici au fost, de asemenea, condamnați.
În schimb, alte dosare de corupție din Portul Constanța au avut soarta unor eșecuri judiciare notabile. Printre acestea se numără și celebrul caz „Flota”, în care 80 de inculpați, inclusiv fostul președinte Traian Băsescu, au fost acuzați de prejudicierea statului cu peste 11.000 de miliarde de lei prin vânzarea a 16 nave. Dosarul a fost clasat în 2007, fără condamnări.
Mai recent, procurorii au investigat cazuri de luare de mită și fals intelectual în cadrul Biroului Vamal de Frontieră Constanța Sud, dar și fapte similare comise de inspectori din cadrul Direcției Generale a Finanțelor Publice Galați. Aceștia ar fi cerut mită pentru deblocarea containerelor cu măști de protecție din China.
Un alt dosar semnificativ implică un evaluator care a supraestimat cu 162% valoarea unui teren din Portul Constanța, provocând un prejudiciu de 9,7 milioane de lei bugetului de stat. Deși procesul penal s-a închis din cauza prescripției, evaluatorul a fost obligat să acopere suma.
Corupția din Portul Constanța, o problemă sistemică
Aceste cazuri subliniază dificultățile întâmpinate de sistemul de justiție în lupta împotriva corupției în Portul Constanța. Complexitatea infracțiunilor economice și administrative, dar și vulnerabilitățile instituționale, ridică întrebări serioase cu privire la eficiența autorităților în combaterea corupției la acest nivel.
Raportul atrage atenția asupra necesității unei reforme sistemice pentru a crește transparența și responsabilitatea în gestionarea porturilor și a instituțiilor publice implicate în administrarea acestora.